Saturday, September 02, 2006

صبوحی (13)

قال الامام الصادق (ع) فی حدیث لیونس بن ظبیان: ان اولی الالباب الذین عملو بالفکرﺓ حتی ورثوا منه حب الله، فان حب الله اذا ورثه القلب و استضاء به اسرع الیه اللطف، فاذا نزل اللطف صار اهل الفوائد، فاذا صار من اهل الفوائد تکلم بالحکمة، فصار صاحب فطنة فاذا نزل منزلة الفطنة عمل فی القدرة، فاذا عمل فی قدرة عرف الاطباق السبعة.
فاذا بلغ هذه المنزلة صار یتقلب فی فکره بلطف و حکمة و بیان، فاذا بلغ هذه المنزلة جعل شهوته و محبته فی خالقه فاذا فعل ذلک نزل منزلة الکبری، فعاین ربه فی قلبه و ورث الحکمة بغیر ما ورثه الحکما و ورث العلم بغیر ما ورثه العلما و ورث الصدق بغیر ما ورث الصدیقون، ان الحکماء ورثوا الحکمة بالصمت و ان العلماء ورثوا العلم بالطلب و ان الصدیقین ورثوا الصدق بالخشوع و طول العبادة.
فمن اخذ بهذه السیرة ان یسفل و اما ان یرفع و اکثرهم الذی یسفل و لا یرفع اذ لم یرع حق الله و لم یعمل بما امربه، فهذه صفة من لم یعرف الله حق معرفته و لم یحبه حق محبته. فلا یغرنک صلاتهم و صیامهم و روایاتهم و علومهم فانهم حمر مستنفرة....
ثم قال: یا یونس اذا اردت العلم الصحیح فعندنا اهل البیت... ثم قلت: یابن رسول الله ان عبد الله بن سعد دخل علیک بالامس فسالک عما سالتک فاجبته بخلاف هذا. فقال: یا یونس کل امرء و ما یحتمله و لکل وقت حدیثه و انک لاهل لما سالت فاکتمه الا عن اهله. (بحارالانوار جلد 36. صفحه 403)
پ.ن. معنی فارسی­اش را به دلایلی نمی­نویسم. شاید روزی نوشتم؛ اما حالا نمی­نویسم. هرکه بخواهد می­تواند جستجو کند. ارزشش بیش از این­هاست!

Labels:

4 نظر:

Anonymous Anonymous نوشته...

می‌دونی رفیق
داشتم فکر می‌کردم کاش الانم شرایط و فضایی بود و اینقدر از اونایی که می‌دونن دور نبودیم
یا ... اونی که صاحب علم واقعیه ... صاحب علم لدنی ...
بعد رامون می دادن و می‌رفتیم می‌شستیم و نگاه می‌کردیم ... بغض گلومونو می‌بست ...
آخه می‌گن یه نظر که بندازن و اهل باشی تمومه کار
مهم راه دادنه س.
یه چیزی راستی
اونقدر از مرحله پرتم که فکر نکنم اصلاً ما رو داخل آدم حساب کنن
آخه می‌گن با چشم برزخی، ما(من) لابد یه جونوری چیزی هستیم که کراهتشون میاد نگاهمون کنن حتی
این جمع بستنه هم نمی دونم چرا عادتم شده
محض احترام به نفسه لابد.

... اینهمه نقل قول ترجمه شده از معصوم و اینهمه سوال تکراری ...
خودمم که ... آقا ما راه رو گم کردیم ... شک‌هام به شک غزالی خنده ش می‌گیره بعضی وقتا
فکر کنم باید پیاده راه بیوفتم برم حج ...

12:33 AM  
Blogger Saoshyant نوشته...

مطلب جناب لرد بنا به نظر خودش و من باز هم به دلایلی ادیت شد. شرمنده ی ایشان شدم. اما ناچار بودم.
می دانی عزیز؛ در این هیاهو گاهی آدم باید حتی خوبی ها را هم ادیت کند.
بار عشق و مفلسی صعب است می باید کشید. این طور نیست برادر؟

12:37 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سلام.
راستی اگر واقعا احوال عالم بر این سیاق است که
و ورث العلم بغیر ما ورثه العلما...
...
پس باید اهل عرفان یا کسانی که در این حدیث منظور نظر بوده اند بیش از همه دانشمند بوده و به عالم علم خدمت کرده باشند.اما ظاهرا دیگران علم را در دنیا پیش برده اند.اینجور نیست؟

2:35 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

اللّهم اجعلنا من اولی الباب

6:52 AM  

Post a Comment

خانه >>