Sunday, April 20, 2008

اصفهان نو

تازه از اصفهان برگشته‌ام و هنوز خسته اما بشنوید از قیاس اصفهانی نو با آن‌چه من از این شهر در طول 12 سال گذشته در خاطرات‌ام داشتم. در یک کلام که بگویم، رشد اقتصادی اصفهان در طول این مدت مرا به‌شدت شوکه کرد. فکر نمی‌کردم مردمی که تا همین چند سال پیش، دوچرخه و ماشین‌های رنگ و رورفته‌ی ژیان، مهم‌ترین نمادهای حمل و نقل شهری‌شان را تشکیل می‌داد، امروز با جدیدترین ماشین‌های روز به رفت و آمد درون شهری بپردازند. بسیاری از ساختمان‌ها نوسازی شده بود، شهرداری اصفهان، عملاً راه شهرداری تهران را در مورد فاضلاب شهری، گسترش اتوبان‌ها و طرح مترو برگزیده. دیگر فقط هتل عباسی یا دو-سه‌تا هتل انگشت‌شمار دیگر در زمره‌ی بهترین مکان‌های اسکان توریست‌ها محسوب نمی‌شوند. دکوراسیون بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و نیز هتل‌ها، در برخی از نقاط، با بهترین خیابان‌های پایتخت رقابتی تنگاتنگ و در بسیاری از موارد چشم‌نوازتر، خلاقانه‌تر و حرفه‌ای‌تر ساخته و پرداخته شده‌اند. چیزی که باید در مورد شهر مشهد نیز گفته شود. در مورد مشهد البته حرف بسیار دارم خصوصاً نمادهای گرافیکی که در مکان‌های خصوصی مثل مغازه‌ها و یا خانه‌ها متبلورند. مجموعاً این دو شهر ظاهری مدرن‌تر از گذشته پیدا کرده‌اند که جای خوشحالی دارد. تنها چیزی که نگران‌ام کرد به فراموشی سپرده شدن آن‌چیزهایی‌ست که اصفهان را نصف جهان کرد. میدان نقش جهان و بازار دور تا دور، گویی جزیره‌ای شده باستانی در میان دریای مدرنیته. نمی‌دانم باید غم‌گین بود یا خوش‌حال. ترسم از این است که مثلاً یونیسکو سر بگرداند و مثلاً سوداگران با تبانی دستگاه‌های ذیربط به فکر ساخت برجی مثل برج معروف جهان‌نما بی‌افتند. بقیه‌اش باشد تا زمانی دیگر که شاید تعدادی از عکس‌های سفر را هم همین جا برای‌تان گذاشتم.

7 نظر:

Anonymous Anonymous نوشته...

نه به خاطر اصفهانی بودن خودم این را بگم ولی ابن ناشیانه ترین مطلبی بود که میشد در مورد اقتصاد اصفهان نوشت.
اقتصاد اصفهان فرهنگ خاص خودش را داره. نه رونق دوچرخه و ژیان در اصفهان چندسال پیش به دلیل عدم رونق اقتصادی اصفهان بود و نه الان که کمرنگ تر شده (اگر شده باشه, احتمالا در این سفر طرف بازار نرفتی) به دلیل شکوفایی اقتصادیه.
در ضمن جهت اطلاع شما سییتم فاضلاب اصفهان 70 سال قدمت داره و اصفهان اولین شهر ایران بوده که در دوران جدبد سیستم فاضلاب داشته و کسی پا جای پای کسی نگذاشته.
اصولا حکم کلی صادر کردن با چند روز گشتن توی یک شهر خیلی هم آسان نیست.

9:50 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

نگران نباشید، مردم اصفهان باهوش تر از این هستند که در نیابند مدرنیته نیم بند کنونی را مدیون جاذبه های سنت هستند

11:01 PM  
Blogger Adminّ نوشته...

آه، ژیان، ژیان عزیز
یاد ژیان سورمه‌ای خودم به خیر!!!

11:06 PM  
Blogger Saoshyant نوشته...

جناب علی ب!
رونق ماشین، خواهی نخواهی یکی از مصادیق بهتر شدن وضعیت اقتصادی‌ست نه در شهر اصفهان که در تمام جهان. در ضمن روشن است که ماشینی شدن دلیل نمی‌تواند باشد بلکه مثال و مصداق است. البته من مفسر اقتصادی نیستم اما گویا یکی از نمادهای رشد اقتصادی بهتر شدن وضعیت ظاهری مردم است! در ثانی من برای این نکته که ذکرش رفت با مردم کوچه و بازار هم صحبت کردم. راننده‌ی تاکسی، هتل‌دار و یکی از کسبه‌های بازار نقش جهان. فکر میکنم به قدر کفایت و در حد یک آدم معمولی جستجو کرده باشم. برای آمار گرفتن که نرفته بودم! در مورد فاضلاب هم کنده کاری‌های گاه و بی‌گاه خیابان‌های بزرگ‌مهر و هشت بهشت نمونه‌هایی بودند برای یادآوری تهران و البته قصد جسارت به تاریخ فاضلاب شهر شما هم نداشتم! حکم کلی دادن هم با این چهار خط نوشته جای خود دارد. در ضمن ما اصلیت‌مان خوانساری‌ست و بیش از این‌که فکر می‌کنید به شهر شما مسافرت کردیم.

11:38 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

من هم یکی دو سفر کوتاه به اصفهان داشتم و به شدت مدیریت شهری اونجا رو به نسبت شهر مشهد پسندیدم. از وجود بزرگترین موهبتی که یک شهر ممکنه داشته باشه یعنی وجود رودخانه ای به اون زیبایی در میانه شهر اگر بگذریم باید بگم اتفاقا در اصفهان تناسب تقریبا قابل قبولی بین بافت سنتی و بافت مدرن برقرار شده اتفاقی که به صورت کاملا معکوس در مشهد افتاد. تقریبا تمام جاذبه های سنتی شهر مشهد محو شده اون هم زیر خروارها معماریهای بی معنی و بی هویتی که معلوم نیست از کجا سردرآوردن..مشهد ما از جمله شهرهاییه که قدم بزرگی در پس رفت مدیریت شهری برداشته و این خیلی عذاب آوره.

2:12 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سوشیانت جان، الان که یک‌بار دیگه کامنت قبلی خودم را مرور کردم دیدم که هم از نظر استدلال ضعیفه و هم تندی بی‌موردی توش هست. پس منصفانه ازت معذرت می‌خوام.
البته این را اضافه کنم که هنوز هم با محتوای پستت موافق نیستم. کل حرف من این بود و هست که نسبت اقتصاد اصفهان به اقتصاد کل ایران در دوازده سال اخیر تغییر محسوسی نکرده و الان هم همون رتبه‌ای را داره که 12 سال پیش داشت. اگر می‌بینی مردم بهتر پول خرج می‌کنند این اتفاق هم در کل ایران افتاده. در سال‌های اخیر حجم نقدینگی چندین برابر شده.
به هر حال قربان غرض از مزاحمت دوباره رفع آزردگی بود که دوصد ژیان و زانتیا به یک دل‌آزردن نمی‌ارزد.

6:16 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

موافقم

خسته نباشيد

لطفا زياد سفر كنيد

چون من منتظرم !

1:06 AM  

Post a Comment

خانه >>