Thursday, March 27, 2008

زایش مکرر قدرت در نظامات استبدادی

هیتلر را در نظر بگیرید. او در ابتدا تنها صدر اعظم بود، وی در پروسه‌ی بعدی، اجماعی از صدر اعظمی و ریاست دولت را با خود داشت و در نهایت به عنوان پیشوای مردم به صورتی مادام العمر ارتقای مقام پیدا می‌کند. و این در حالی‌ست که طبق قانون اساسی وی دارای اختیارات و قدرتی نامحدود شده و زمام امور را در دست می‌گیرد. توصیف این فرایند و نیز تعریف چنین قدرتی، به‌قول «بوشه» کاری‌ست عبث زیرا مفهومی چنین افسار گسیخته و بی حد و مرز را نمی‌توان به‌درستی تبیین و معقولانه مورد واکاوی قرار داد. به‌تبع آن منشاء این‌گونه زایش‌های قدرت و قانون‌مندی حقوق وی نیز چون در دل همان بی‌حدی‌هاست، نامشخص است. ممکن است کاریزماتیک بودن، عامل مهمی برای تغییر اوضاع به نفع خود و به‌سود قدرت شخصی و در نهایت دیکتاتوری فردی باشد اما مسلماً این عامل تنها دلیل وجود یک دیکتاتور تمامیت‌خواه نیست. گزینه‌هایی جون عوامل روانی جامعه نیز در این میان از نقشی به‌سزا برخوردارند.

2 نظر:

Anonymous Anonymous نوشته...

اول اینکه تاملاتتان همچنان باقی. دوم رسیدن موسم گل هم بر شما مبارک. اما سوم و مهمتر درباره دغدغه های نوروزیتان بسیار با شما وحدت می کنم. تلخی روزگار و ایام است که برخی را وا می دارد به واقع نگاری و نباید حذر کرد از ان

3:35 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سلام!
روزنامه ی شرق، 29 آبان 1384، ص 3 (ص جهان)، مقاله ای داشت با عنوان "رده بندی کشورهای خاور میانه بر اساس میزان آزادی". در مقاله، جدولی هست که در راس جدول اسرائیل است و در قعرش لیبی، و ایران هم اصلاَ در جول نیست. در متن مقاله، گمان کنم با زیرکی (و نه سهو و ناآگاهی)، گفته در این فهرست کشورهای لبنان و مراکش و عراق تشکیلات و خودگردان فلسطین به عنوان دموکراتیک ترین بخش های این منطقه معرفی شده اند. یعنی از اسرائیل (که طبق جدول ارائه شده در چند سانتی متر آن طرفتر در راس جدول است) نام نبرده. زیرکی، به این معنا که هم خبرش را (از طریق جدول واضح و روشن) منتقل کرده، و هم این که در متن خبر نامی از اسرائیل نبرده است که روزنامه را توقیف کنند.
خب.
طبق
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4450582.stm


Israel: 8.20
Lebanon: 6.55
Morocco: 5.20
Iraq: 5.05
Palestine: 5.05
Kuwait: 4.90
Tunisia: 4.60
Jordan: 4.45
Qatar: 4.45
Egypt: 4.30
Sudan: 4.30
Yemen: 4.30
Algeria: 4.15
Oman: 4.00
Bahrain: 3.85
Iran: 3.85
UAE: 3.70
Saudi Arabia: 2.80
Syria: 2.80
Libya: 2.05
Source: EIU



Election of head of government
Election of parliament
Fairness of electoral laws
Right to organise political parties
Power of elected representatives
Presence of an opposition
Transparency
Minority participation
Level of corruption
Freedom of assembly
Independence of the judiciary
Press freedom
Religious freedom
Rule of law
Property rights
Source: EIU
***************
سیدعباس سیدمحمدی

2:41 AM  

Post a Comment

خانه >>