پژوهشی در آیات مشهور سورهی نساء (2)
ضرب به معناى مفارقت و ترك و دورى گزيدن در سنت نبوى آمده است. وقتى ميان پيامبر و همسرانش اختلاف پيش آمد و اينان به نصيحت رسول خدا عمل نكردند و همچنان به نافرمانى ادامه دادند، به خيال اين كه به خواسته خود دست مىيابند؛ پيامبر براى يك ماه به مكانى به نام «مشربه» رفت و از زن و خانه دورى گزيد. پيامبر زنان را مخيّر كرد: از ايشان پيروى كنند و آن گونه كه پيامبر مىپسنديد، تن به زندگى دهند، يا اينكه از ايشان روى گردان شده، به نيكى و خوبى، طلاقشان دهد:
«عسى ربّه ان طلّقكنّ أنّ يبدله أزواجاً خيراً منكنّ؛(تحريم(66) آيه 5) ترجمه: اميد است اگر پيامبر شما را طلاق دهد، پروردگارش به جاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد!»
پيامبر هيچ گونه آزار جسمانى به ایشان نرساند، كتكشان نزد يا تحقيرشان ننمود. اگر زدن و آزار جسمى و روحى خواسته خدا و راه حلى سودمند بود، پيامبر نخستين كسى بود كه به دستور خدا عمل مىنمود، اما ايشان كسى را نزد و به زدن اجازه يا دستور نداد. یا چنانچه گفته شده، ابوبكر و عمر خواستند دختران خود را بزنند زيرا پيامبر را به خشم آورده، با ايشان مخالف كرده بودند، اما رسول خدا اجازه نداد.
مىدانيم رفتار و سلوك رسول خدا و سنت ايشان، بيان مراد و مقصود شارع بوده، موجب فهم درست قرآن است. رفتار و سلوك نبوى اثر خود را در روشن كردن آثار مترتب بر ادامه اختلاف نشان داده است.
5- فهم عامه در تقابل با سنت.
فهم بشر به سبب وضع زمان و مكان، نيز سنتها و آيينهاى به جا مانده از گذشتگان و تلاشهاى سازمان داده شدهی غرضورزان، به كژراهه رفته است. كج فهمى امت اسلام پس از سقوط خلافت راستين و به حق [امامان] و اختلافات و درگيرىهاى پس از آن كه باعث سوء تفاهم در بسيارى از مفاهيم گشت و خونهاى بسيار ريخته شد و انديشه امت دچار بلبشو و هرج و مرج گرديد؛ همه و همه راه را برای به بیراهه رفتن بسیاری از برداشتهای نادرست بعدی از قرآن و سنت گشود.
در چنين وضعى بسيارى از دريافتها و برداشتهاى نادرست وارد فرهنگ مسلمانان شد و از نسلى به نسلى ديگر به ارث رسيد. مسلما چنين برداشتهاى به جا مانده از گذشتگان، به اضافهی ديگر عوامل سستى و ناتوانى، مسلمانان را در برداشتهای کنونی دچار ناتوانى و چند دستگى كرده است.
منابع:
1- مجله «اسلامية المعرفة» سال ششم، شماره 24، سال 1422، لبنان.
2- مجله «پیام زن» شمارههای 175/176/177 دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
لینکهای مرتبط:
1- مهدی خلجی. ضرب زنان، قرآن و تفسیر فمینیستی
0 نظر:
Post a Comment
خانه >>