Sunday, March 25, 2007

آخر حافظ مسخره‌ی ماست

این را که دیدم گیج شدم. نفهمیدم که دارد حافظ را مسخره می‌کند یا موسیقی ایرانی را یا ما را یا هرکه را که.... دلم خون شد. یاد مرحوم نورعلی‌خان برومند افتادم که به گمان شجریان وقتی که دید شعر حافظ را با موسیقی اپرا اجرا می‌کنند، دق کرد و مرد. کجائی نورعلی‌خان؟ بهتر است بر جسد او به جای کفن پوسیده‌اش، لحاف بپیچند تا شاید در گور کمتر بلرزد.
پ.ن. حافظ مسخره است. ما باید باید به حافظ گند بزنیم چون نسل جدید این‌جور می‌خواهد. چون نسل جدید ما از صدای خرناسه کشیدن یک الاغ بیشتر از صدای آدمیزاد - صدای شجریان و امثال او بخورد بر فرق سر همه - خوش‌اش می‌آید. نسل جدید است دیگر. ببینم؛ یکی نیست به من عقب مانده از کاروان مدرنیسم بگوید مثلا در آلمان با شعر گوته آیا چنین می‌کنند یا نه؟

Labels:

28 نظر:

Anonymous Anonymous نوشته...

دوست عزیز، چه اشکالی دارد که کسی شعر حافظ رو به یک روش جدید بخونه؟ اگر شما این شیوه رو نمی پسندی دلیل نمیشه اون رو مسخره بدونی. ما در این مملکت به اندازه کافی مقدسات لا یتغیر داریم، خواهشا روش خواندن اشعار حافظ رو دیگه به اونها اضافه نکنید.

10:03 AM  
Blogger Saoshyant نوشته...

نمردیم و شیوه‌ی جدید خوانش حافظ را هم شنیدیم. واقعا این شیوه جدید است؟ من این صداهائی که به اسم خوانش جدید مطرح کردید را در انواع وحوش بارها و بارها شنیده‌ام. بسیار هم دل‌انگیزتر هستند.
حالا؛ این شیوه‌ی جدید شما، هنرش چیست؟ معیارهای هنری‌اش چیست؟ حتما آن‌را هنر معرفی می‌کنید. باشد. شما چه دست‌آورد هنری را می‌توانید در آن بیابید یا استخراج کنید؟ خوب یکی از شما جدید-انگاران جواب بدهد دیگر! کلنگ برداشتن و خانه‌ای زیبا را با خاک یکسان کردن هم هنر است؟ دوست عزیز، حافظ و شعرش، حافظه‌ی تاریخی ماست. میراث ماست. هویت ماست. لطفا این را بفهمید که خراب کردن یک شعر که ارزشی هویت گونه به آدمیان داده با خراب کردن یک اثر باستانی بدست نااهلان فرقی ندارد.

11:33 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

دکتر جان حالا شما دق نکنی یه وقتی. به نظر من که کارای نامجو و از جمله این کارش بسیار زیبا و دلنشین و گوشنوازه. خودشم که در مورد تئوری موسیقیش تو همون تهران‌اونیو کلی مقاله نوشته. شما که اینقدر کارت درسته بگو ببینم حافظ خوندن درست چه جوریه . یه چهار تا منبع معرفی کن یه کم آنالیز کن که ملت یه چیزی دستگیرشون شه. همینجوری که نمیشه به یه اثر هنری اینجوری توهین آمیز برخورد کرد.

2:11 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید، وقتی یک متن تولید می شود متعلق به خواننده متن می شود و خواننده می تواند هرگونه که دلش می خواهد متن را بخواند. حالا شما به جای متن بگیر شعر حافظ و به جای خواننده بگیر آوازه خوان. بد نیست اگر دغدغه ادبیات دارید، کمی هم درباره ادبیات بخوانید!

2:12 AM  
Blogger Saoshyant نوشته...

جواب دوستان Anonymous باشد تا از سفر که برگشتم. خوش باشید.

5:52 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

این‌که سلیقه‌ي موسیقیایی شما متفاوت با سبک و صدای نامجو باشد قابل درک است اما کودکانه و خنده‌دار است این حرف که زلف بر باد مسخره کردن حافظ است و این‌که کسی به خاطر این‌که شعرهای حافظ را اپرا خوانده‌اند دق کرده و مرده. خب اگر چنین اتفاقی افتاده که باید بگویم (البته با بی‌رحمی تمام) حقش بوده بمیرد این‌قدر که کوتاه فکر بوده!
به نظرم خیلی احمقانه است که بخواهیم تکلیف تعیین کنیم حافظ یا سعدی را چطور بخوانند یا چطور نخوانند. بهتر است اینقدر در کار تقدیس نباشیم که عمری‌ست داریم چوبش را می‌خوریم

5:14 PM  
Blogger Farbud نوشته...

موافقم...نه به خاطر عقب مانده بودن و متعصب بودن (که اصلا نیستم) بلکه به خاطر اینکه فکر می کنم محسن نامج رو (به دلایل متعددی) عشق آلترنتیو بودن و متفاوت بودن داره از بین می بره و همه ی این حافظ خوانی ها و اظهار فضل هاش به همین علته...

8:37 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سلام :
اميدوارم که خوب و خوش باشيد . از طريق سايت *عروسک کوکی* به اينجا رسيدم و چون خودم ديشب راجع به مطلب مورد بحث شما نوشته بودم خواستم فقط يک لينک اينجا گذاشته باشم . عادت شکل ترسناکی از ماندگار شدن است به گمانم ! حتی اگر عادت شنيدن باشد ....
يک سری به اينجا بزنيد : http://www.hamshahri.net/News/?id=18693
سبز باشيد و جاری
همين ....

9:29 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

این «خراب کردن» شعر حافظ یعنی چی؟ مگه ارگ بمه که خراب بشه بره پی کارش؟ چرند می گی بابا سوشیانت هزارم.

12:12 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سلام، به نظرم خیلی سخت میشه این شعر رو بهتر از این خوند، من نمی دونم کجای این کار مسخره کردن حافظه. هر چیزی که آدم خوشش نمیاد مسخره کردن نیست

12:49 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

جدا از همه‌ی ِ این کامنت‌ها، چه‌قدر بی‌سلیقه‌اید که این صدا را به خرناس ِ الاغ تشبیه می‌کنید، و چه‌قدر بی‌سلیقه‌ترید که فکر می‌کنید این تمسخر است. خواهش می‌کنم بفهمید که آن‌چه که در زیبایی‌شناسی ِ شما نازیباست، در زیبایی‌شناسی ِ دیگرانی چون من زیباست؛ و هستند کسانی که بر خلاف ِ شما احساس می‌کنند این شعر ِ حافظ با این قطعه‌ی ِ هنری به اوج رسیده.

2:21 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

روزگاز این سبکهای انحرافی هم به پایان می رسه.اون چیزی که باقی می مونه موسیقی اصیل ماست که ریشه در تاریخ داره.

12:18 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

Man ham fekr kardam in yeki az funny filmhaye to internet ast. Khob ishan hagh darad injoor bekhanad, vali vaghan maskhareh mikhanad. aslan kalamat farsi ra dorost talafoz nemikonad. agar kasi be jay kalameh "raftam" beh shoma begoyad "rafitaaameh". che fekr mikonid?nemigid "masikhaaareheh"

12:21 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

?چه اشکالی دارد

12:38 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

خود حافظم همينجوری ميخونده

12:38 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

به نظر من، این کار، مسخره کردن حافظ یا هر کس دیگری نیست. این یک کار هنریه. ممکنه با سلیقه من و شما سازگار نباشه. به جز این، فکر نکنم قصد تمسخر وجود داشته. این چیزها، نسبیه. شاید فرق عمده ما با آلمانی، فرانسوی و بقیه، این باشه که اگر از یک چیز خوشمون نیاد، حتی اگر در اقلیت باشیم، تمام تلاش رو برای "لجن مال" کردن طرف به کار می بریم. شعر حافظ رو مگه حتما فقط باید به صورت سنتی خوند؟ فقط باید شجریان بخونه؟ اتفاقا اگر اینجوری خوندن باعث بشه که نسل امروز، حافظ رو اقلا "بشنوه"، دست خواننده و آهنگ ساز و بقیه درد نکنه...تو این زمونه ای که، سواد بچه ها داره نم می کشه...(این رو از غلطهای املایی فراوان و فاحش در سایت های اینترنتی، مخصوصا در بخشهای نظرات میشه دریافت)... ما هم به جای حمله به همه چی، بهتره که قبول کنیم که امروز، با 20 سال و 40 سال و 100 سال پیش فرق می کنه... البته این جواب رو در پاسخ اون سوال دادم...حالا، مخاطبش هر کی هست...

1:27 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

به نظر من هم این مسخره کردن نیست.برای پیشرفت موسیقی تجربه جدید همیشه لازم است.به خصوص توسط کسانی که مانند آقای نامجو در موسیقی پشتوانه هم داشته باشند(البته من ایشان را فقط بابت جند مصاحبه که خوانده ام می شناسم.).اگر این سبک مورد توجه قرار گرفت و ادامه پیدا کرد که چه بهتر وگرنه بازهم تجربه جدید بهتر از تکرار مکررات و گذشته است.به این هم باید دقت کرد که قسمتهایی از همین موسیقی که الان داریم و جناب سوشیانت هم ممکن است دوست داشته باشند هم ممکن است به گوش اساتید 100 سال پیش مسخره برسد.

1:27 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

به نظر من که سبکش جدید و واقعا قشنگ بود!

3:50 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

عجب... پس فقط شجريان حق داره حافظ بخونه. نمي‌دونستم.

پس هر کي صدا يا سبکش رو دوست نداريم حق نداره بخونه و اگه خوند هم عرعر خر از اون بهتره. نمي‌دونستم.

فکر مي‌کردم اين که حافظ رو تو ايران کنار قرآن مي‌ذارن فقط يه استعاره‌س. ولي انگار ما به تعداد شنهاي تمام درياها مقدسات لايتغير داريم تو اين مملکت گل و بلبل. نمي‌دونستم.

5:59 PM  
Blogger Kourosh Rad نوشته...

دوست عزیز
اینکه نشد تا یک نفر یه چیز جدید ارائه داد سریع با ایده های سنتی اون رو زیر سوال ببریم. اولا که کلامات یا مفهوم شعر که عوض نشده. مثل اینه که هر شعر دیگه ای رو با آواز بخونی یا به صورت بچه گونه. بالاخره مفهوم چیزیه که باید رسونده بشه که میشه. ثانیا شما که انقدر حافظ دوستی فکر نمی کنی که من و شمای جوون(؟؟)باید یه کاری بکنیم که این آثار حفظ بشه؟!!! اگر جوون امروز نخواد شجریان گوش بده باید حتما بره آهنگ مثلا پاپ انگلیسی گوش بده و کلشو با حرفائی که نمی فهمه تکون بده؟!! دوست عزیز فرهنگ دوستم بیا یکم تو اعتقاداتمون تجدید نظر کنیم.
شاد باشی
کوروش:)

9:42 PM  
Blogger renaissance guy نوشته...

دوست عزیز همون شما سفرت رو برو بلکه یه هوایی به کله ات بخوره حالت سرجاش بیاد. چی داری می گی؟! کجا سیر می کنی؟ اصلا اینقدر بحثی که پیش کشیدی پیش پا افتاده و واضحه که وقت گذاشتن و قانع کردنت فقط وقت تلف کردنه.

10:41 PM  
Anonymous Anonymous نوشته...

doste aziz, nazare shoma mohtaram. amma dalil nemishe ke in sabkro maskhare konid. midonam ke alan man roham bekhatere bekar bordane kalameye "sabk" maskhare mikonid, amma che khob bod ke ma be raveshhaye mokhtalef dar khandan va... ehteram mizashtim.
dastanetan por tavan
from: elham
www.kandehi.persianblog.com

12:12 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

جناب منجی آخر زمان سلام...
نميدونم شما از هنر چقدر ميدونيد و با خوندن اين پستتون حتي احتياجي به اين هم پيدا نكردم كه برم و بقيه پست هاي شما رو هم بخونم تا بيشتر شما رو بشناسم...
همينكه با شنيدن يك كار زيبا كه مخالف طبع شماست اينچنين برآشفتين و خواننده موسيقي رو به الاغ تشبيه كردين كافي بود برام تا شخصيت واقعي شما رو بشناسم...
با وجود افرادي مانند شما در بين هموطنهايم، هيچ عجيب نيست كه ميبينم جايگاه كشورم در زمينه موسيقي در كجاي جهان قرار دارد...
اي كاش سعي ميكرديد بجاي باز كردن دهان و بيان اين كلمات ركيك، مقداري به سليقه بقيه افراد هم احترام بگذاريد...
با تشكر...

E.T.

1:25 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

«قانون هر چی که من نمی‌فهمم حتما احمقانه است» را شنیدید!

6:02 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

لابد آواز ترکمنی یا قوالی هم آوای وحوش است؟ بهتر نیست به جای سخت گیری و تعصب کمی دیدتان را وسعت بدهید؟ مگر همان حافظ نیست که می گوید از خلاف آمد عادت بطلب کام؟
خدا نورعلی خان برومند را بیامرزد و محمدرضا شجریان را نگهدارد و مارا هم از بت تراشی نجات دهد.

11:24 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

خلاقیت در کاراخیرمحسن نامجوتنهادر این نهقته است که موسیقی جازبلوزوگاهی اوقات کانتری زاباکلام فارسی وتحریرموسیقی ایرانی ادغام کرده است امامشکل در اینجاست که پیوندی بین فرم ومحتوابرقرارنشده است براین می توان اضافه کردکه این تلاش توسط این هنرمند تجربه ای دوباره در این زمینه است آقای نامجو موسیقی ایرانی رامی شناسدامابه نظر من با ادبیات میانه خوبی نداردوفکر میکنم موسیقی بیانی دیگروکلام در آثار اوتفکری دیگر راارائه می کند مسئله حافظ نیست مسئله هویت است

12:55 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

سلام
از حق نباید گذشت خواننده صدای خوبی داره و اگر به موسیقی ایرانی مشرف باشید باید گفت حقیقتا تحریر های زیبای هم اجرا میکنه البته سبک جدیدی هست مخلوط بلوز و ایرانی که به نظر من هنوز خام هست ولی قابل قبول و امید به تکاملش هست اما دوست عزیز که نمیدونم اسم منتخب شما به چه معنی هست و به کدام زبان دو نکته اینجا قابل بیان هست یکم این که تعصب در هر حال چیز خوبی نیست حتی اگر از طرف شخص مهم و قابل احترامی مثل آقای برو مند یا استاد شجریان باشه دوم شعر حافظ به هر لفظ که خوانند خوش است

8:24 PM  
Blogger Unknown نوشته...

آقای سوشیانت، من از شما خیلی تشکر می کنم، چرا که من رو با محسن نامجو آشنا کردی. همه موسیقیهایی که در اینترنت ازش موجود بود دانلود کردم و حتماً آلبوم جدیدش رو می خرم.
اگر با چیزی موافق نیستید، به آن توهین نکنید. حافظ متعلق به شما و شجریان نیست ، به همه مردم دنیا تعلق دارد.

8:23 PM  

Post a Comment

خانه >>