Tuesday, June 06, 2006

پدیدارشناسان بزرگ دین

این چند وقت که کمتر در وبلاگ نوشتم، به­دلیل فصل امتحانات است و گرفتاری­های خاص خودش. هرچند که هنوز شروع نشده اما گردش به دامانم نشسته. همچنین بیشتر مشغول ویرایش و مقابله­ی متنی بودم که استاد بزرگوارم جناب دکتر جلالی مقدم* ترجمه­اش کرده بودند.
بحث «پدیدارشناسان بزرگ دین» است و معرفی هفت متخصص این رشته. همانطور که در مقدمه متن آمده؛ در پايانِ شروح مربوط به سه تن از اين هفت شخصيت «‌اُتو»، «وان­دِرلِئوُ» و «الِيادِه» (آنها كه نام آورترند و سهم بيشتري در طراحي پديدار شناسي دين دارند.) بعضی از انتقادات را كه ممكن است بتوان بر آنان وارد آورد را به كوتاهی يادآور شده است. متنش را بصورت pdf درآوردم تا خوانشش برای کسانی که علاقه­مند به بحث­های دین شناسی هستند احیانا مشکل نباشد.

برای دریافتش کلیک کنید.
در ضمن؛ صحبتی یا نظری اگر بود در کامنت­ها بیاورید که استفاده کنم.

*دکتر مسعود جلالی مقدم در سال 1330 در تهران متولد شد. در رشته­ی فلسفه و ادیان و عرفان از دانشگاه تهران دانشنامه­ی کارشناسی و کارشناسی ارشد گرفت. وی دکتری خود را در رشته­ی ادیان و عرفان تطبیقی از دانشگاه تهران اخذ نمود. ایشان همچنین در رشته­ی معارف اسلامی از دانشگاه آزاد اسلامی، مدرک دکتری را کسب کرده است.
پژوهش­ها و تالیف­ها و ترجمه­های او همه در زمینه­ی ادیان است. در میان آثار او می­توان به کتاب­های آئین زروانی، تنها بازماندگان خوارج، درآمدی بر جامعه شناسی دین، آرای جامعه شناسان بزرگ دین، سه گام کیهانی و...، و همچنین ده­ها مقاله در نشریه­های علمی – پژوهشی معتبر اشاره کرد. وی هم­اکنون مدیر بخش ادیان دانش­نامه­ی عمومی در مرکز دایرة­المعارف بزرگ اسلامی و عضو شورای علمی مرکز گفت­و گوی ادیان است.

2 نظر:

Blogger Ali.Mohtashami نوشته...

وجزاكم الله خير
مختصری مطول بود و استفاده شد
از این دست کارها بکنید

(دانشگاه تهرانی؟)

9:08 PM  
Blogger Saoshyant نوشته...

نه عزیز. دانشگاه تهران نیستم.

6:09 AM  

Post a Comment

خانه >>