Friday, November 24, 2006

بشمیهون ادهیی ربی* (بخش نخست)

نکاتی جهت آشنائی با دین صابئین مندائی

صابئین مندائی دارای دینی توحیدی (یکتا پرست)، صاحب کتاب مقدس، پیغمبر و هم­چنین خط و زبان مخصوص به خود هستند. سلسله­ی نبوت در نزد ایشان عبارتند از: حضرت آدم، شیتل، نوح، سام و در نهایت حضرت یحیی. نام کتاب مقدس ایشان نیز «گنزا ربا» یعنی «صحف آدم» است. خط ایشان از 23 حرف تشکیل شده و لهجه آن در زمره­ی لهجه­های «آرامی شرقی» می­باشد که از این نظر هم­ریشه با زبان­های عبری و سریانی­ست.
فرایض دینی صابئین مندائی شامل: غسل تعمید، معاد، رشامه (وضو)، براخه (نماز)، روزه، خیرات (زکات)، اعیاد و رعایت محرمات (پرهیز از امور حرام) می­باشد که در ذیل به شرح برخی از این موارد می­پردازم.
الف: محرمات.
1- خوردن مشروبات الکلی و مسکرات، گوشت حیوانات غیر از گوشت گوسفند نر، پرندگان شکاری و گوشت­خوار و ماهی­های بچه­زا. 2- اموری هم­چون: دروغ، دزدی، زنا، رباخواری، لهو و لعب و از این دست اعمال که کلا در زمره­ی خلاف اخلاقیات به شمار می­آیند و در کتب احکامی شرح و تفضیل دارد. 3- ازدواج با خواهر، خاله، عمه، زن برادر (به هر شکل و حتی پس از مرگ همسر وی)، زن پدر و افراد غیر صابئین مندائی.
ب: اعیاد و جشن­ها.
صابئین مندائی در 4 عید جشن مذهبی برگزار می­کنند که عبارتند از: 1- عید دهوا پروانایا (عید آغاز خلقت توسط خداوند) که به پنجه معروف است. 2- دهوا ربا (عید بزرگ آغاز سال مندائی) 3- دهوا حنینا (عید کوچک به مناسبت کامل شدن زمین به امر خداوند) 4- دهوا دیمانه (میلاد حضرت یحیی)
لازم به ذکر است که سال مندائی مشتمل بر 12 ماه 30 روزه و 5 روز دهوا پروانایا یا پنجه است که 365 روز سال را کامل می­کند.
ج: مراتب و درجات روحانیت دینی.
به ترتیب عبارتند از: 1- اشکندا (فردی که مراسم تعمید هم­یار ترمیدا می باشد و مراسم­هائی چون ذبح، دخرانی و ... را انجام می­دهد) 2- ترمیدا (فردی که برخی از مراسم دینی مهم چون تعمید و ... را انجام می­دهد) 3- گنزورا (شخصی که علاوه بر تعمید و سایر مراسم دینی، عقد ازدواج نیز بر عهده­ی اوست) 4- ریشا اداما (روحانی رهبر قوم مندائی) 5- ربانی (به مرتبه­ی پیامبران گفته می­شود)
* یعنی «به نام خداوند ازلی»

پ.ن.1: دین مندائی افراد سایر ادیان را به خود جذب نمی­کند.
پ.ن.2: کتاب «تعمیدیان غریب» نوشته­ی مهرداد عربستانی که در اینجا معرفی­اش کرده­ام منبع بسیار ارزشمندی برای اطلاعات تکمیلی است.
پ.ن.3: عکس­هائی از صابئین مندائی.

3 نظر:

Anonymous Anonymous نوشته...

مطلب خیلی جالبی بود. آقای ابطحی خیلی خلاصه نوشته بود و بیشتر کنجکاوی آدم تحریک می شد.

9:48 AM  
Anonymous Anonymous نوشته...

Vaghan baraye shoma moteassefam AGHAYE RIAZI ke khodetoun ro ba estefade az chasbandan be baghieye sherkat haye matrah mikhaeed mashhoor konid. man fekr nemikonam ke shoma khodetoun chizi kam dashte bashid ke be in kar ha dast mizanid. lotfan link e sherkat e deximex ro be 7ghalam marboot nakonid chon in kar aslan be shakhsiate shoma nemikhorad! ba tashakor, az doostarane shoma, Mona

4:06 PM  
Blogger Saoshyant نوشته...

دوست عزیز.
من نه خواستم و نه می خواهم که خودم را با چسباندن به شرکت deximex مشهور کنم. در پروژه ای که داشتم قرار بر این شد تا از توانائی های این شرکت برای ساخت دکوراسیون استفاده کنم و اگر مشکلی هم پیش نیاید بعدا هم خواهم کرد.
همین جا هم اعلام می کنم تمام مراحل اجرائی ساخت دکور که توسط خودم طراحی می شود توسط deximex انجام خواهد شد. اما برای رفع هرگونه برداشت نادرست آن "&" را بر می دارم. ممنونم.

8:53 PM  

Post a Comment

خانه >>